My photo
salam perkhabaran sehalus angin seni... dengar,lihat,rasai setiap titik-titik kehidupan ku dalam rancah teater kehidupanku yang bernama diari seorang designer.. salam puisi chenta terunggul.

Friday, December 25, 2009

kenapa ada org nak bawak cerita bodoh lagi?

kenapa ada je org nk ckp psl aku?yg xde kena mengena ngan aku..aku xde siflis la..xphm ah napa ade je org nak wt cte buruk psl aku..neyh ade info pasal siflis..kalau aku ade siflis aku xde kt lua bergiat aktif clubbing sume..n aku kalau ade siflis aku dh kt hospital terbaring tggu nk mati sambil mkn ubat je..kulit aku dh teruk....ish..xphm la manusia neyh..neyh infoo.ambek..bodoh la kt luar tu..klau nk ckp psl kesihatan refer pada org yg bertauliah..bdoh..!!


Sifilis

Apa itu Sifilis?

  • Ia disebabkan oleh satu organisma yang dinamakan 'spirochete'
  • Sifilis disebar melalui hubungan seks secara oral, dubur dan vagina
  • Ia juga boleh disebar dari seorang ibu kepada bayinya semasa kehamilan

Bagaimana anda tahu anda mengidap Sifilis?

Sifilis berlaku dalam 4 peringkat.

Peringkat 1

  • Ulser yang tidak sakit dan kemerahan pada:
    • Vagina
    • Dubur
    • Penis
    • Mulut
  • Ulser ini dipanggil 'primary chancre' dan akan hilang selepas beberapa minggu
  • Kelenjar limfa mungkin membengkak pada masa yang sama.berasa sakit apila klimaks dan mengeluarkan air mani.
  • Seseorang yang terdedah kepada sifilis mungkin tidak perasan kehadiran 'chancre' yang mungkin timbul selepas 3 hari hingga 3 bulan kemudian.

Peringkat 2

  • Jika tidak dirawat, ruam akan timbul pada bahagian badan, kedua-dua belah tapak tangan dan tapak kaki.
  • Ulser boleh timbul pada:
    • Bibir
    • Mulut
    • Kerongkong
    • Vagina
    • Dubur
  • Gejala seperti selesema, demam dan sakit badan mungkin berlaku.
  • Peringkat 2 boleh berlaku selama 1-2 minggu dan akan hilang walaupun tanpa rawatan.

Peringkat 3

  • Jika tidak dirawat pada peringkat awal, seseorang itu akan terus memendam penyakit sifilis tanpa sebarang tanda/gejala. Ia akan berlarutan sehingga beberapa tahun.

Peringkat 4

  • Jika masih tidak dirawat, ia akan melarat ke peringkat lebih teruk iaitu 'Tertiary Syphilis'
  • Kuman 'Spirochetes' telah merebak ke seluruh badan dan akan melibatkan :
    • Otak
    • Jantung
    • Saraf tunjang
    • Tulang

Di antara gejala-gejalanya adalah:
  • Kesukaran untuk berjalan
  • Kebas
  • Buta secara beransur
  • Kematian
 so kepada yg kat luar tu xabes2 nk ckp bukan2..pikir sikit..adakah aku ade sume yg kt atas neyh??pikir la..aku sumpah..sapa yg bawak cerita dgr cni erk..tuhan akan mendoakan doa2 org yg teranaiya..sesungguhnya allah bersama mereka..jika kite membuka aib org du dunia..pasti alla akan membuka aib mereka di akhirat kelak..nauzubilah.

No comments:

Post a Comment